درمان اختلالات خواب می تواند نتایج دیابت نوع 2 را بهبود بخشد

22سپتامبر 2021- طبق یک بررسی جدید که در مجله Diabetologia منتشر شده است، اختلالات خواب عواملی در ایجاد دیابت نوع 2 و همچنین عوارض دیابت هستند.

نویسندگان با مرور مطالعات منتشر شده در این زمینه، خاطرنشان کردند که علیرغم ارتباطات ثابت شده بین اختلالات خواب با توسعه و پیشرفت دیابت نوع 2 ، غربالگری اختلالات خواب در حال حاضر یک بخش استاندارد از مراقبتهای دیابت نیست. آنها برای برجسته کردن اهمیت تشخیص و درمان اختلالات خواب در افراد مبتلا به دیابت، آنچه را که تحقیقات پیشین در مورد شیوع مشکلات خواب در این جمعیت یافته بودند، و همچنین تأثیر اختلالات خواب بر پیامدهای سلامتی از جمله کنترل قند خون و عوارض قلبی عروقی دیابت، افسردگی، کیفیت زندگی و خطر کلی مرگ را بررسی کردند. آنها همچنین به دنبال مطالعاتی بودند که نشان دهد آیا درمان اختلالات خواب می تواند هر یک از این پیامدها را تغییر دهد یا خیر.

مشکلات خواب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

مرور مطالعات منتشر شده نشان داد که مشکلات خواب به طور قطع خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. افرادی که مدت زمان خواب معمولی آنها کمتر از پنج ساعت در شب بود، 48 درصد بیشتر در معرض ابتلا به نوع 2 بودند و کسانی که کیفیت خواب پایینی داشتند، 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. بی خوابی تنها با اندکی افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 7 درصد مرتبط است، در حالی که آپنه انسدادی خواب بیش از دو برابر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد(102 درصد). محققان معتقدند که نداشتن خواب کافی و با کیفیت بالا، خطر ابتلا به نوع 2 را از طریق اثرات مضر بر متابولیسم گلوکز و تنظیم وزن بدن افزایش می دهد.

چندین اختلال خواب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به جمعیت عمومی شایع تر بود - از جمله بی خوابی (39 درصد از افراد مبتلا به نوع 2 را تحت تأثیر قرار می دهد) ، آپنه انسدادی خواب (55 تا 86 درصد) و سندرم پای بی قرار (8 ٪ تا 45٪ ) این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. اطلاعات کافی برای نتیجه گیری در مورد اینکه آیا برخی دیگر از اختلالات خواب از جمله اختلالات خواب و بیداری ریتم سیرکادین، اختلالات مرکزی خواب بیش از حد یا پاراسومنیا، در افراد مبتلا به نوع 2 شایع تر هستند، وجود ندارد.

چندین مطالعه نشان داد که پیامدهای سلامتی اختلالات خواب در افراد مبتلا به دیابت، بدتر است. بی خوابی با یک میانگین بالاتر سطحA1C (معیاری برای کنترل طولانی مدت قند خون) به میزان 0.23 درصدو همچنین 61درصدشانس بیشتر برای ایجاد رتینوپاتی دیابتی (بیماری چشمی) در افراد مبتلا به نوع 2 مرتبط بود. خطر ابتلا به علائم افسردگی 31٪ بیشتر است و به طرز شگفت آوری با افزایش بیش از هفت برابری خطر مرگ به دلایل مختلف در افراد مبتلا به نوع 2 ، مرتبط است. از طرف دیگر، آپنه انسدادی خواب، با متوسط سطح A1Cدر حدود 1٪ بالاتر، همچنین با 2.64 برابر خطر بیماری کلیوی دیابتی و 3.97 برابر خطر نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی) مرتبط است. آپنه خواب همچنین با 2.37 برابری خطر مرگ ناشی از علل قلبی و عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است.

متأسفانه، اطلاعات زیادی در مورد تأثیر درمان اختلالات خواب بر پیامدهای سلامتی در افراد مبتلا به نوع 2 وجود ندارد. تاثیر چند دارو در مطالعات کوچک برای بهبود بالقوه ی کیفیت خواب نشان داده شده است، و یک مطالعه نشان داده بود که گروه دارویی آگونیست های دوپامین - که برای درمان سندرم پای بی قرار استفاده می شود - منجر به کاهش 0.29 درصدی متوسط​​A1C می شود. داده های مربوط به اثربخشی درمان CPAP(فشار جریان هوای همواره مثبت) برای آپنه خواب در بهبود کنترل قند خون، ناسازگار بودند، به طوری که در یک مطالعه میانگین کاهشA1C به میزان 0.4 درصد نشان داده شده بود، اما سایر مطالعات هیچ گونه کاهشی را نشان ندادند. مداخلات شیوه زندگی برای کاهش وزن در یک مطالعه، بهبود پیامدهای آپنه خواب و کاهشمتوسطA1C را به میزان 0.7 درصد نشان داده بود، در حالی که جراحی چاقی (کاهش وزن) برای دیابت نوع 2 در مرور مطالعات، رفع کامل آپنه خواب را در 87.9 درصد از افراد مبتلا به این بیماری نشان می داد.

محققان بر اساس این شواهد نتیجه گیری نمودند که بین اختلالات خواب و دیابت نوع 2 یک رابطه دو طرفه وجود دارد که به معنای یک حلقه معیوب است. یعنی هر یک از این دو می تواند به دیگری کمک کند. از آنجایی که درمان اختلال خواب می تواند از پیشرفت دیابت جلوگیری کند، باید تلاش شود تا اختلالات خواب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شناسایی و درمان شوند تا در نهایت سلامت و در نتیجه کیفیت زندگی آنها بهبود یابد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/22/treating-sleep-disorders-could-improve-type-2-diabetes-outcomes/